Från New York och Emirates Palace till ÄHLM Market

Från idylliska Björkhagen till utbildning och jobb i bland annat Schweiz, Abu Dhabi och New York - men nu har Louise Johansson hittat hem till Ängelholm igen. Uppdraget att förvandla gamla Åhléns-huset till en modern och levande mötesplats var en utmaning som var svår att motstå. Vi har träffat 27-åriga Louise Johansson, platschef för Backahills stora cityprojekt, ÄHLM Market, som öppnar sommaren 2022.

– Det är ett fantastiskt spännande projekt. Vi ska sätta en ny aktör på marknaden och jag får vara med från starten, påverka och bygga något helt nytt. Jag ser framför mig en öppen och inkluderande mötesplats som har något för de allra flesta, säger Louise Johansson.

Även om det är mer än ett halvår till öppningen av ÄHLM Market så är tempot högt, den fysiska ombyggnaden av det gamla varuhuset pågår för fullt, planeringen för alla aktiviteter är i full gång och det är många beslut som behöver tas. Dessutom så drar man i gång en del av sin verksamhet redan tisdagen den 2 november i en annan lokal på Storgatan (i gamla blomsterbutiken intill Graffiti) då det är premiär för Paketeriet.
– Vi kommer att öppna ett utlämningsställe av paket för Postnord redan nu. Vi kommer även att ha en presentkortsmaskin för Ängelholms Näringsliv samt försäljning av merchandise från lokala idrottsföreningar i den här lokalen. Och så ska vi så klart informera så mycket vi kan om ÄHLM Market. Så det är snart skarpt läge, säger Louise och skrattar.

Louise Johansson sprudlar av energi och idéer, är nyfiken och även om hon bara är 27 år så har hon hunnit skaffa sig mycket erfarenhet från olika delar av världen och olika branscher. Hon lämnade Ängelholm för att läsa hospitality och business management i tre år i Schweiz.
– Det var en utbildning där teori mixades med praktik. Jag praktiserade bland annat på hotell i Geneve och på Emirates Palace i Abu Dhabi.
När Louise närmade sig examen rekryterades hon av en firma till New York där hon bland annat jobbade med försäljning och event.
– Det var mycket lärorikt. Jag verkade i en häftig miljö, vårt kontor låg på en tvärgata till Times Square.
Efter New York bar det av hem till Sverige, Helsingborg och hotellbranschen. Först Grand Hotel (innesäljare/marknadschef) och därefter rekryterades Louise till Clarion Hotel Sea U som då höll på att byggas.
– Där fick jag bland annat lära mig att sälja något som ännu inte fanns, det var nyttigt för mig med tanke på vad jag gör nu.

När pandemin slog till förändrades hotellbranschen helt och uppdraget med ÄHLM Market kom mycket lägligt för Louise.  I augusti tillträdde hon som platschef för ÄHLM Market. Några månader tidigare hade Åhléns, efter nästan 50 år i samma lokal, stängt dörrarna för gott och lämnat Ängelholm. Fastighetsägaren Backahill valde att gå en ny väg vad gäller verksamheten i den stora lokalen.
– Vi tar över en byggnad där ett starkt varumärke som Åhléns varit verksam tidigare. Jag tycker det är jättespännande att en av de största fastighetsägarna i Ängelholm visar att man tror på handeln och ett levande city/stadskärna. Det skickar jättepositiva signaler och det kan skicka positiva budskap till resten av aktörerna på marknaden, säger Louise.

Vad är din roll som platschef?
– Det är både högt och lågt vilket gör det så roligt. Jag är säljansvarig, ska sköta marknadsföring, personalansvar, eventkoordinator. I grova drag ska jag se till att det händer något, att folk kommer dit och att de har kul när de är där hos oss. Det är lång tid kvar men ändå inte för det är mycket som ska göras inför öppnandet.

Vad är då ÄHLM Market?
– En modern mötesplats där tre generationer kan gå in och hitta något som passar alla. Vår logga är en påfågel och det symboliserar oss bra: de olika fjädrarna symboliserar våra olika målgrupper och olika utbud och det kommer att byggas på allt eftersom. Vi ska vara en levande mötesplats. Ett av våra stora mål är att det ska hända något nytt hos oss hela tiden. Man ska aldrig veta var man har oss, säger hon och skrattar igen.

I den 2 100 kvadratmeter stora lokalen kommer det att finnas en del med restauranger och bar (med skjutpartier för möjlighet till uteservering längs Storgatan), ett handelsstråk med en mix av fasta och pop up-butiker, boulebanor (de första inomhus i Ängelholm), shuffleboards, ytor för konferens, ett podium och scen för event samt paketutlämningen med omklädningsrum.
– Hos oss ska du kunna hämta ut ditt paket, prova det i våra omklädningsrum och eventuellt skicka tillbaka det direkt. Vi har skrivit avtal med Postnord men siktar på att vara ombud för fler.
Det finns utrymme och tankar för fler verksamheter:
– Vi har mer på gång men jag får vänta och berätta tills allt är klart, säger Louise.

Ett viktigt ord för verksamheten är flexibel.
– Vi kommer att variera utbudet. Ta ytan med podium och scen. Där kan kommunledningen stå ena dagen och berätta om Vision 2035 och dagen efter är det ett sminkföretag som vill göra en livemakeup.

Det övergripande temat för ÄHLM Market är hälsa och livsstil:

– Det ska vara en plats som inbjuder till en hälsosam livsstil vilket besökarna ska känna när de besöker oss.
Butikerna i ÄHLM Market kommer att ha öppet 10-20 på vardagar och 10-18 lördag och söndag medan resten ska vara öppet längre på kvällarna.
– Jag hoppas vi blir en plats där folk vill stanna länge för att äta och dricka och umgås.

Louise Johansson ser ÄHLM Market som något som ska tillföra Ängelholms city något nytt:
–  ÄHLM Market ska komplettera marknaden, inte konkurrera. Vi vill kroka arm med resten av city. Vad kan vi göra tillsammans för att lyfta och locka ännu mer folk att komma dit oftare och stanna längre?