Företaget Protosell lär företag att bli bättre på att sälja sina produkter och tjänster, det behövs. Många nystartade företag överlever inte. Internationella undersökningar visar att 90 procent av alla startupbolag går under, ofta beroende på att de inte kunnat kommersialisera sin affärsidé.

– Vår vision är att hjälpa bolag att realisera sin potential. De måste därför bli duktigare på att sälja, säger Karolina Wallin Brorsson, vd.

Hon har en brinnande passion för entreprenörskap och försäljning i synnerhet. Gärna med hållbarhet i fokus.

– Vi har alla ett ansvar för att driva vårt samhälle mot att även framtida generationer ska kunna ha det bra. Vi verkar särskilt för ökad jämställdhet och jämlikhet.

De flesta av företagets kunder säljer till andra företag och har en komplex produkt eller tjänst. Några av kunderna är internationellt verksamma såsom Microsoft och Ikea. Protosell hjälper dem med sina 50-talet anställda, varav de flesta arbetar på kontoret i centrala Ängelholm.

– Vi har ambitionen att sätta Ängelholm på kartan och att bli en maktfaktor inom b2b-försäljning. Att ha kontor på Storgatan betyder jättemycket. Tågkommunikationerna fungerar bra så att vår personal enkelt kan ta sig till och från jobbet. Vi utmanar gärna föreställningarna om att man måste finnas i storstadsregionerna för att bli ett framgångsrikt företag.

Precis som Backahill är Karolina och Protosell starkt engagerade i den lokala samhällsutvecklingen och utvecklingen av näringslivet.

– För mig är det extremt viktigt att Ängelholm har en tydlig vision och identitet vad man vill vara för människorna som bor här. Vi vill locka hit fler intressanta bolag och för det behöver det finnas ett sunt näringslivsklimat. Grundskolan måste bli bättre och högre utbildningar behöver etableras för en ännu mer levande stad. Staden måste våga sticka ut mer, som upplevelse och med ett pulserande näringsliv. Allt måste hänga ihop.